KROK 12: Aspekt wizualny - na co zwrócić uwagę, żeby film był estetyczny?

Jak założyć kanał YouTube

Nie tylko jakość sprzętu, na jakim nagrywamy, ma wpływ na to, czy film jest atrakcyjny wizualnie. Tło, dobór kadru, a wreszcie triki dotyczące aparycji osoby nagrywanej – to czynniki, na które należy zwrócić uwagę, aby obraz był miły dla oka naszego widza.

Ubiór

Na nagraniu lepiej zrezygnować z ubrań błyszczących (stawiamy na mat!) i uważać na tkaniny, które mogą okazać się prześwitujące.

Makijaż

Przy wyborze kadrów od średniego do zbliżenia (wytłumaczenie poniżej) nasza twarz wychodzi na pierwszy plan. Dobrze widoczna jest mimika i ewentualne niedoskonałości. Na ratunek przychodzi makijaż. Dla dziewczyn czytających ten krok nie jest to zaskoczeniem, ale również mężczyźni mogą skorzystać z kilku poprawek urody przed nagraniami. Następne kilka słów kierujemy własnie do mężczyzn: warto poradzić się zaprzyjaźnionej kobiety w sprawie dobru produktów, a jeżeli nie maci takiej możliwości, albo po prostu krępuje was ten temat obejrzyjcie to (Mateusz przedstawił makijaż w pigułce w pierwsze 5 minut):

Niezależnie  od tego, czy uważasz się za jednostkę urodziwą, jest dużo trików, które możesz wykorzystać, aby w swoim filmie wyglądać najkorzystniej jak się da. Wiele praktycznych rad na temat makijażu „do telewizji” przedstawia Agnieszka Grzelak podczas przygotowywania Banshee od występu w telewizji śniadaniowej:

Kompozycja obrazu

W zależności od rodzaju filmu, musisz zastanowić się nad kompozycją. Struktura nagrania to skomplikowana kwestia, na którą składają się wszystkie elementy tworzące ten obraz (scenariusz, rodzaj sprzętu, którym nagrywamy, tło, muzyka i na koniec montaż). W tym momencie skupimy się na dwóch rzeczach, które widać na pierwszy rzut oka i nadadzą charakter nagraniom.

Po pierwsze – kadr. Przed wyborem warto poznać podstawowy podział planów, wśród których możemy wyróżnić:

  • totalny – prezentacja w dużej skali, np. miasto z lotu ptaka, w tym kadrze postać człowieka nie musi być widoczna,
  • ogólny – przedstawienie miejsca akcji, postać ludzka widoczna, ale traktowana jako jeden z elementów otoczenia,
  • pełny – tło równie ważne jak postać ludzka (pokazana w całości, z pozostawieniem przestani nad głową i pod stopami),
  • amerykański – tło przestaje dominować, postać ludzka pokazana do kolan,
  • średni – postać pokazana do wysokości pasa, tło staje się dodatkiem,
  • półzbliżenie – kadrowanie portretowe, tło mocno rozmyte,
  • zbliżenie – twarz ludzka wypełniająca cały kadr, tzw. plan wielki,
  • detal – prezentacja w skali makro, duże zbliżenie np. na pojedynczy przedmiot

Po wyborze kadru, należy zadbać o to, aby był rozplanowany proporcjonalnie do tego co zamierzamy pokazać, np. jeżeli planujesz usiąść przed kamerą i być jedyną postacią w filmie – pamiętaj, że to co masz za plecami ma znaczenie. To wydaje się oczywiste, ale czasem zapominamy o oczywistościach. Na podstawie wspomnianego przykładu: jeżeli tłem jest twój pokój:

  • zadbaj, aby panował w nim porządek,
  • sprawdź czy siedzisz w odpowiednim miejscu, czy aby na pewno otwarte drzwi nie zajmują ci połowy obrazu,
  • używając charakterystycznych rekwizytów w tle, zadbaj, aby nie odciągały uwagi od ciebie

Druga rzecz, która tworzy atmosferę filmu to światło. Tutaj także wyróżniamy kilka podstawowych informacji, które warto poznać. Można mieć niemały mętlik w głowie, gdy przyjdzie do podjęcia decyzji: jak ustawić światło, jakie żarówki wybrać, użyć blendy czy parasolki, a może softbox, albo zostawić tylko światło dziennie? Dużo pytań, a w ramach odpowiedzi podrzucamy link do filmiku, który wszystko tłumaczy i na pewno będzie pomocny:

PAMIĘTAJ O NAJWAŻNIEJSZYM – nieważne jaką będziesz miał/a stylówkę, jakie będzie światło, czy będzie to kard amerykański czy zbliżenie – zawsze patrz w obiektyw, nie w podgląd! ;))

Więcej o nagrywaniu filmów:

Anna Magdalena Pabich

0 I like it
0 I don't like it
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On InstagramVisit Us On Pinterest