KROK 19 Daj się znaleźć! Ogarnij pozycjonowanie na YouTubie i ułóż opis swojego filmu.

Jak założyć kanał YouTube

Kiedy opisujesz swój filmik, robisz to tak naprawdę dla dwóch typów adresatów. Pierwszy – to ludzie, druga to… roboty! – a dokładniej boty wyszukiwarek. Dziś doradzamy jak zadowolić jednych i drugich.

Co zyskasz myśląc o pozycjonowaniu filmów na YouTubie? Pośrednio – większą ilość wyświetleń i subskrypcji. Bezpośrednio przede wszystkim wysoką pozycję w wyszukiwarkach YouTube i Google. Ponadto częstsze występowanie Twojego filmu w propozycjach YouTube’a dla użytkowników, wyświetlanych przede wszystkim w prawym bocznym pasku. Gra zdecydowanie warta świeczki.

Czym jest SEO i jak „myślą” wyszukiwarki

Za pomocą specjalnych programów lub robotów indeksujących, operatorzy wyszukiwarek przeszukują internet. Każda strona, z całą swoją zawartością, trafia do bazy danych danej wyszukiwarki. Ten tak zwany indeks zawiera więc prawie wszystkie informacje z internetu. Wspomniane roboty „widzą” strony inaczej niż my. Wykorzystanie wiedzy, na co zwracają największą uwagę, to właśnie SEO.

YouTube należy do Google i jego wyszukiwarka działa na podobnych zasadach jak ta googlowa. W obydwu przypadkach algorytm jest ściśle zastrzeżony, ale na podstawie doświadczeń, specjaliści od pozycjonowania opracowują prognozy, jakie działania powinny działać pozytywnie na wyświetlenia naszej strony w odpowiedziach na zapytania użytkowników.

 

Jak najefektywniej zatytułować filmik na YouTubie

Chyba nie musimy wspominać, iż najważniejszą sprawą jest, aby nazwa filmiku dobrze odzwierciedlała jego treść. To pierwsza i najważniejsza rzecz. Jeżeli Twój film jest częścią zaplanowanej serii od razu możesz też dodać numer odcinka.

Ponadto warto zacząć od szybkiego rozeznania, czy są jakieś określone trendy lub zwyczaje w nazywaniu filmików z Twojej branży. Pisaliśmy o tym trochę w kroku u planowaniu struktury kanału. I tak np. mamy challenge, unboxingi, ulubieńców, denko, itd. Jeśli opowiadasz w filmiku o ulubionych kosmetykach z marca i zatytułujesz go „Najlepsze kosmetyki z ubiegłego miesiąca” – zamiast „Kosmetyczni ulubieńcy marca” – osłabiasz swoje szanse na to, że propozycja Twojego dzieła wyświetli się widzom, zainteresowanym właśnie taką tematyką. Niestety, tu kreatywność nie bardzo procentuje. Lepiej ją zostawić na przyciągający uwagę thumbnail i opis filmiku.

Kolejna ważna sprawa, to wczucie się w sposób myślenia osoby mającej wyszukiwać nasz filmik: co też potencjalny odbiorca naszego filmu mógłby wpisać w wyszukiwarkę? „Jak uszyć przebranie dla dziecka”, „szminka Golden Rose test”, „La La Land recenzja”, „przepis na zupę pieczarkową”, itd. Sformułuj tytuł tak, aby te właśnie słowa – które pojawiłyby się w wyszukiwanej frazie – i w takich właśnie odmianach, wystąpiły w tytule. Jeśli trudno Ci sformułować nazwę w ten sposób, to chociaż umieść te tzw. „słowa kluczowe” w opisie filmu. Dobrze pozycjonujący się tytuł powinien składać się z co najmniej pięciu słów. Do dyspozycji masz maksymalnie 100 znaków, ale najważniejsze jest pierwsze 66 z nich.

Wszelkie filmiki o treści poradnikowej – zgodnie z powyższymi zasadami – warto tytułować, zaczynając od słowa „jak”. Wyszukiwarki bardzo „lubią” właśnie takie treści podsuwać swoim użytkownikom.

 

Opis pod pozycjonowanie

Dobrze skrojony opis filmiku powinien zachęcać do jego wyświetlenia, jednocześnie go streszczając. Jak już wspomnieliśmy wyżej, powinny znaleźć się również znaleźć w nim słowa kluczowe, ale – uwaga – nie warto z przesadzać z ich ilością. Zbyt duże nasycenie opisu frazami, np. wymienionymi po przecinku, tylko zmniejszy nasze szanse na dobre przyjęcie przez wyszukiwarki.

Niech te wytyczne nie zamkną Cię w zbyt sztywnych ramach, przez co opis stanie się nieco oschły. Postaraj się, z największą błyskotliwością na jaką Cię stać, zareklamować swój twór i na koniec przemyśleć opis pod kątem występowania najważniejszych dla Ciebie fraz. To wszystko!

Jeżeli prowadzisz jeszcze inną działalność w internecie, np. blog, to link umieszczony pod filmem wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie tej właśnie strony. Warto o tym pamiętać.

Kolejna sprawa, do której należy przykładać wagę, to podziękowania i podawanie źródeł. Wykorzystałeś jakiś utwór, grafikę, cytat? Podpisz, podlinkuj, podziękuj.

Opis może maksymalnie zawierać 5000 znaków, a najefektywniejszy powinien mieć nie mniej niż 250.

Co jeszcze wpływa na pozycjonowanie filmu?

  • Nazwa pliku video: Pomyślisz może, że trochę się tu powtarzamy, bo przecież o tytule już wspominaliśmy. Nie, nie, tu chodzi o nazwę samego pliku, którą nadajesz jeszcze przez umieszczeniem filmu na YouTubie (np. follower-to-najlepszy-portal.mp4 ) . Ona też jest istotna dla SEO.
  • Zaangażowanie widzów: Czy film został obejrzany do końca, ile dostał komentarzy, udostępnień, jaki jest bilans kciuków w górę i w dół.
  • Ilość subskrypcji kanału: świadczą o łącznej popularności zamieszczanych przez Ciebie treści.
  • Staż na YouTubie: lojalny twórca ma dodatkowe fory.
  • Jakość: Przewagę mają filmy w jakości HD.
  • Czas trwania: Jeśli film angażuje, to im jest dłuższy, tym lepiej.
  • Tagi tematyczne: Tak jak w przypadku tworzenia tytułu filmu, wczuj się w pozycję osoby wyszukującej i wypisz w tagach wszystko to, co mogłaby ona wpisać w wyszukiwarkę. Frazy kluczowe do filmu można dobrać przy pomocy różnych specjalistycznych narzędzi np. najpopularniejszego plannera słów kluczowych – Google Adwords. Możesz tu także spróbować użyć przymiotników, bo czasem internauci obok podstawowych fraz dopisują określenia („śmieszne”, „nowe”, „dobre”, „przydatne”, itp.).
  • Ilość osadzeń naszego filmu na stronach internetowych: chodzi o takie umieszczenia filmiku, jak poniżej (to ulubiona piosenka Follower Baby, bez związku z treścią artykułu):

W szale optymalizacji filmu pod kątem wyszukiwarki YouTube’a nie zapomnij, że najważniejsza jest jakość. Kreatywna twórczość może obronić się sama.

Artykuł pochodzi z całej serii tekstów o prowadzeniu kanału na YouTubie:

Ola Kozicka

0 I like it
0 I don't like it
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On InstagramVisit Us On Pinterest